Blogs van advocaten
in Amsterdam

Oplichtingspraktijken: CEO-fraude en oplichting

Oplichtingspraktijken: CEO-fraude en oplichting

Oplichters worden steeds professioneler. Regelmatig ontvangen medewerkers van financiële afdelingen zogenaamd een e-mail van de CEO, CFO of directeur waarin wordt verzocht een aanzienlijk bedrag over te maken op een bankrekening. Oplichters zijn tegenwoordig ook in staat om volledige webwinkels na te maken welke niet van echt zijn te onderscheiden. Er wordt een perfecte kopie gemaakt van de website en achter een net afwijkende link (URL) geplaatst. Zo wordt bijvoorbeeld de ‘.eu’ domeinnaam geregistreerd van een bestaand bedrijf die zelf al de ‘.nl’ of ‘.com’ domeinnaam gebruikt. Er wordt vervolgens een kopie van de website geüpload op de ‘.eu’ domeinnaam. Na gelden te hebben overgemaakt op de op de website of in de email genoemde bankrekening, is de website uit de lucht of heeft een werknemer een grote fout begaan. Fraude, oplichting en CEO-fraude zijn helaas nog steeds aan de orde van de dag.

Professionele oplichters ontfutselen nog steeds miljoenen met CEO-fraude

Bioscoopketen Pathé was onlangs nog slachtoffer van grootschalige CEO-fraude. De oplichting kwam tot stand na een e-mail aan een nieuwe werknemer van Pathé van, zo leek het, de directeur van Pathé. In de e-mail, die ook werkelijk van de directeur afkomstig leek te zijn, verzocht de directeur om gelden over te maken. De directeur had de e-mail uiteraard niet verstuurd. In totaal heeft de werknemer een bedrag van EUR 19,2 miljoen overgemaakt aan een derde, een oplichter. Pathé was opgelicht voor miljoenen.

Oplichting en fraude via (nagemaakte) websites, oplichters staan niet meer in de kinderschoenen!

Websites worden al langer gekopieerd door oplichters. U waant zich in een vertrouwde internetomgeving, welke er exact hetzelfde uitziet als die betrouwbare website. Schijn bedriegt! Bedrijven worden nog steeds slachtoffer van professionele oplichters. Er worden (dure) zaken zoals auto’s, kunstwerken en meubilair ter waarde van tonnen aangeboden aan het slachtoffer, zonder dat de zaken ooit geleverd zullen worden. Stelt u zich bijvoorbeeld voor dat u een nieuw kantoorpand wilt voorzien van meubilair en u besteld voor EUR 50.000,- aan bureaus, stoelen en tafels. Of u bestelt voor een vergelijkbaar bedrag aan computerapparatuur. Na het afrekenen hoort u niets meer van de verkoper, de zaken worden niet geleverd, de website is opgedoekt, u bent uw geld kwijt en de oplichter lijkt te zijn gevlogen. Wat nu?

Samenspel strafrecht en civiel recht, wat kunnen wij voor u betekenen als u slachtoffer bent geworden van oplichting of fraude?

Als u of uw bedrijf slachtoffer is geworden van (CEO-)fraude of oplichting zijn er nog steeds mogelijkheden om uw geld of geleverde goederen terug te krijgen. Wij kunnen namens u aangifte van oplichting doen bij de officier van justitie. Ondertussen kunnen er soms al civiele maatregelen worden getroffen tegen de oplichter. Het pallet aan mogelijkheden van de advocaat, deurwaarder en officier van justitie om de oplichter te traceren is groter dan van personen die dat niet zijn.

Daarnaast kunnen advocaten middels een vliegensvlugge procedure beslag leggen op bankrekeningen (bevriezen), mochten er gelden naar een bankrekening zijn overgemaakt. Dit kan zelfs als de oplichter een valse naam gebruikt. Soms bestaat ook de mogelijkheid om het faillissement van de oplichter aan te vragen, waarna er een curator wordt aangesteld. De curator zal de gehele financiële administratie van de gefailleerde oplichter onder de loep nemen (en alles wat hij niet heeft geadministreerd). Hij kan geldstromen inzien en gelden terugvorderen van derden.

Als het geld écht verdwenen is bestaat nog de mogelijkheid om de bank aan te spreken om zo uw geld terug te krijgen. Uit de feiten en omstandigheden zal dan moeten blijken dat de bank haar zorgplicht heeft geschonden en dat dat de oorzaak is van de schade.

Mocht u vragen hebben over oplichting of fraude, neem dan contact met mij op.

Categorieën

Juridisch actueel

Movie

Contact form